Bemutatkozás

2011-11-21 11:06:11


A YOUNGTIMER kifejezést Németországban alkották meg a ’80-as ’90-es évek fordulóján, ekkor még a 25 évnél idősebb autókat jelölte. Ott nem különült el akkor még egyértelműen az oldtimer a youngtimertől. Később ezt megtette a „német KRESZ”, ahol jogszabályba foglalták, hogy a youngtimer fogalom alatt a húsz és harminc év közötti gépkocsikat értik.
Hazánkban a hasonló korú gépkocsiknak, motorkerékpároknak még nincs hivatalos elismerésük. A fogalom is tágult. Egyes értelmezések szerint ide tartoznak a kilencvenes évek közepén gyártott autók is. Egyesületünk tagjai szerint ezen fogalom alá tartoznak a 25 évnél öregebb személygépkocsik, motorkerékpárok, teherautók, autóbuszok, és általában minden, amit közúti haladásra terveztek, építettek. Ez a fogalom-meghatározás, mint láthatjuk, elég tág, és nem csak a „vasak”, hanem a kor tekintettében is. A 25 év meghaladása nem kőbe vésett, hajlunk elfogadni a jelenlegi német álláspontot, tehát szívesen fogadunk Clubunkban 20 éves járműveket is. Felső korhatár nincs, szívesen látunk soraink között akár 125 éves gépkocsit birtokló tagot is.
A fogalom tisztázása után néhány szó az Egyesületről. Magát a Youngtimers Club Magyarország Egyesületet 11 lelkes alapító tag hívta életre. A Fővárosi Bíróság végzése az Egyesület bejegyzéséről 2011. június 22.-én emelkedett jogerőre, ezzel létrejött a Youngtimers Club. Innentől kezdve jelentünk meg - mint klub - találkozókon, versenyeken. Az első bemutatkozásunk a nagyközönség előtt az I. Nemzetközi Oldtimer és Youngtimer Fesztivál volt szeptember 23.-25. között a Papp László Sportarénában.
A Club szívesen várja tagjai közé azokat az embereket, akik ilyen gépkocsival, motorral rendelkeznek, szeretnének ilyeneket, vagy csak szeretnek foglalkozni velük, gyönyörködni bennük. A klub tagjai közé bárki kérheti felvételét, amennyiben magáévá teszi ezeket az „eszméket”. A tagdíj évi egy forint. Mi, az egyesület alapítói és vezetősége nem a tagságra szeretnénk hárítani a rendezvények és az adminisztráció költségeit, ezért kerestünk és keresünk meg különböző szervezeteket együttműködés céljából.
Az egyesület operatív irányítását jelen pillanatban három ember látja el.
Dr. Csáthy Márta, elnök
Péterfy Zsuzsanna, alelnök
Kapus Krisztián, titkár
Dr. Csáthy Márta, elnök:
Eredetileg a veteránautózás nem az én hobby-m volt, jobban szerettem a lóerőket négy lábon, élőben. Bár az autókért kislány korom óta lelkesedem, sokáig nem hoztak lázba, csak az újak. Krisztián, a férjem már megismerkedésünk előtt is ellátogatott különféle veterános rendezvényekre, később ezt a szokását velem együtt is folytatta. Egy májusi szocialista autó kiállításra mentünk először, ha jól emlékszem, de az első igazán meghatározó élmény számomra - szintén abban az évben - a júliusi Budapest Classic Grand Prix volt. Akkor még a Közlekedési Múzeum mellől indult. Magam is meglepődtem, hogy órákat töltöttem a rajtkapu közelében a tűző napon, és eszembe sem jutott „megszökni” mondjuk egy fagyira. A Budapest Classic mai napig kedves nekem, nagyon örültem, hogy ebben az évben (2011.) már mi is indulhattunk, végre volt mivel.
Idén nyáron országszerte sok találkozón és túraversenyen jártunk, jórészt a szórakozás, ismerkedés kedvéért, jórészt azért, hogy ötleteket, tapasztalatokat gyűjtsünk a saját egyesületünkhöz. Láttunk olyasmit, ami tetszett, persze olyasmit is, ami nem, de mindenképp az előbbiből volt több. Versenyeztünk méregdrága, teljesen felújított 50-60-70 éves OT-s járművek közt, és „megszállottak” hosszú évek alatt tökéletesedő youngtimerei közt is. Ami mindenütt ugyanaz volt: az autók/motorok szeretete, lelkes tulajdonosok, jó társaság.
Körvonalazódik bennünk egy országos kupaverseny terve, aminek megszervezéséhez a nyáron megismert klubok együttműködésére is számítunk. Rengeteg lehetőség rejlik a Youngtimers
Club-ban, már csak azért is, mert a veterán korú járművek igen széles körét képes befogadni. Lassan, de biztosan tökéletesedik a honlapunk, szeretettel várjuk új tagok érdeklődését, regisztrálását.
Kapus Krisztián, az egyesület titkára:
Mint már Márti, a nejem említette, régóta rabja vagyok a veterán autóknak, motoroknak, legyen az old- vagy youngtimer. Azt hiszem, nyugodtan sorolhatom magam azok közé az emberek közé, akiket egy barátunk „szent őrülteknek” nevezett. Ahogy ezeket a rendezvényeket jártam, fogalmazódott meg bennem és a hozzám hasonló klubtársaimban a gondolat, hogy kellene egy klub, ahol az elérhető retro is cél lehet. Mi úgy tartjuk, a youngtimer 20-25 évnél idősebb motorbicikli, illetve gépkocsi, de lehet akár 125 éves is.
Az Egyesület céljait az alábbi pontokban lehet megfogalmazni:
Első és legfontosabb célunk azokat az embereket összehozni, akik hozzánk hasonlóan lelkesednek ezekért a járművekért. Nekik, és természetesen velük találkozókat, versenyeket, túrákat szervezni. Mint azt már az Elnök asszony is elmondta, szeretnénk kupasorozatot is szervezni, lehetőleg együttműködve más egyesületekkel.
Mindezt úgy kívánjuk megvalósítani, hogy tartalmas szórakozást nyújtsunk egész családoknak is. Örömmel vesszük, ha találkozóinkra, túraversenyeinkre klubtagjaink gyermekeiket, egyéb családtagjaikat is magukkal hozzák. Nem szeretnénk kizárni még a legkisebbeket sem, legyenek bár anyatejes csecsemők vagy épp tipegők, esetleg mindenre kíváncsi óvodások. A klub alapítóinak jelentős része maga is családos. Magunk is szembesültünk már azzal, hogy a felnőttek számára is élvezhető, hobbyval kapcsolatos rendezvények jelentős része nemhogy bababarátnak, de még gyerekbarátnak sem mondható. Pedig a kisgyermeket nevelő felnőttek ugyanúgy igénylik a jó, nem csak gyerekeknek szervezett rendezvényeket, mint gyermektelen társaik. Saját tapasztalataink is arról tanúskodnak, hogy a kisgyermekkel, csecsemővel való érkezés találkozókra, versenyekre nagyrészt megdöbbenést kelt, jobb esetben csodálatot vált ki. Reméljük, az általunk szervezett rendezvények kellemes kikapcsolódást és kedves élményeket nyújtanak majd minden résztvevő családnak.
Célunk az is, hogy ezek a járművek méltó helyükre kerüljenek, a magyar veterános társadalomban ne lenézett, „olcsó kistestvérek” legyenek. A Lajtától nyugatra együtt parádézik a young- és az oldtimeres, hiszen mindketten veteránosok. Két példát szeretnénk itt felidézni. A már említett I. Oldtimer és Youngtimer Fesztiválon történt mindkét eset. Egy középkorú finn Úr kérte segítségünket azzal kapcsolatban, hogy hogyan tudná megvásárolni, illetve nevére íratni az általa kiszemelt 28 éves Citroen BX-et. Örült, hogy talált ilyet, mert szereti. A másik példa egy magyar úriember volt, aki közölte elnökasszonyunkkal, hogy csak az vesz youngtimert, akinek nincs pénze oldtimerre.
Szeretnénk hivatalosan is elismertetni ezeket a járműveket. A magyar szabályozás nem ismeri el semmilyen formában ezeket a gépkocsikat, motorkerékpárokat. Egyetlen elismerés-
-féleség az előminősítés, a muzeális minősítés rendszerében. Amennyiben a jármű még nincs 30 éves, de elmúlt 20, lehet rá előminősítést kérni, és így kivonni a forgalomból, hogy kvázi lezsírozva várja a muzeális minősítést, és igaz, hogy nem közlekedhet, de megőrizhető. Szerintünk vétek garázsok mélyén, ponyvák alatt tartani ezen járműveket. Célunk, hogy kapjanak minősítést és közlekedhessenek velük büszke tulajdonosaik, ugyanazokkal a kedvezményekkel, mint idősebb társaikkal tennék. Természetesen ezen autók is csak akkor kapják meg a minősítésüket, ha műszaki és esztétikai állapotuk megfelelő. Elképzelhetőnek tartjuk a minősítés mellé az OT-s rendszám mintájára YT-s rendszám bevezetését is. Érdekes, az egyetlen terület, ahol ezt figyelembe veszik,a gépjármű kötelező felelősség biztosítás, itt több társaság is ajánl kedvezményes konstrukciókat a 25 év feletti járművek tulajdonosainak, tehát Ők elismerik, hogy ezen gépkocsik vezetői ritkábban okoznak balesetet féltve óvott kedvenceikkel. Nem csak a kgfb a lényeges kedvezmény a muzeális minősítésű járműveknél, de van rájuk Casco konstrukció is, behozataluknál nincs regisztrációs adó, nincs teljesítmény (súly) adó, és ami nagyon lényeges: 5 évre kapják a vizsgát, illetve az eljárásban a gyártásukkor érvényes normáknak kell megfelelniük.
Céljaink tisztázottak, keresünk olyan szövetségeseket, akik hajlandóak együttműködni velünk elérésük érdekében, illetve természetesen keresünk olyan támogatókat is, akik valamilyen formában hajlandóak támogatni Egyesületünk tevékenységét.
A hivatalos bejegyzése óta eltelt időben próbáltuk/próbáljuk az Egyesületet megismertetni a nagyközönséggel. Veterán találkozókra jártunk, illetve kiállítóként megjelentünk az I.Oldtimer és Youngtimer Fesztiválon. Honlapunk egyre látogatottabb, többen keresnek meg minket érdeklődve a Club iránt.
Megjelentünk az elektronikus médiában is, élménybeszámolóink olvashatók a www.decens.hu-n, illetve www.lazaracing.hu-n. A kiállítás előtti sajtókampányunk megjelent többek között az Autómenedzser, az Observer és az Autó Motor internetes kiadásának hasábjai is.

Első klubtalálkozónkra valószínűleg 2012. tavaszán kerül majd sor, tekintettel arra, hogy sokan télire leállítják kedvenceiket. Reméljük, minél nagyobb számban képviselteti majd magát első saját szervezésű rendezvényünkön a hazai veterános társadalom.

Hírek

  • Nincs még hír



Eseménynaptár